7 nawyków do pozytywnego życia – Brian Tracy

Brian Tracy rozkłada życie na poszczególne elementy i zmusza nas do pracy nad sobą. Chcesz mieć lepsze, bardziej pozytywne życie? Codziennie dbaj o te 7 aspektów by uczynić je lepszym. Prościej już się nie da.

śmieci, śmieci, śmieci

Podstawową i fundamentalną cechą naszego życia jest zasada, że to, co do niego wprowadzimy to z niego wyciągniemy. Brian Tracy określa to zasadą „garbage in – garbage out” (w wolnym tłumaczeniu „śmieci do środka – śmieci na zewnątrz” – to chyba to nasze polskie „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz”;)). Co oznacza, że jeśli wprowadzasz do swojego życia śmieciowe, toksyczne treści to nie będziesz mógł z nich zbudować nic dobrego.  Jeśli jesz niezdrowe jedzenie – to będziesz chory. Jeśli pracujesz w toksycznym miejscu – to będziesz nieszczęśliwy i prawdopodobnie sam staniesz się toksycznym pracownikiem. Jeśli będziesz się otaczać złymi ludźmi (tzw. wampirami energetycznymi) – to stracisz energię i chęć do działania.

Zapominamy o tym, że aby wieść dobre, wartościowe i szczęśliwe życie musimy o siebie zadbać. Treści, które przyswajamy – zarówno te fizyczne, jak jedzenie i psychiczne, jak książki – powinny być dobre, pozytywne, wartościowe. Każdy z nas obserwując siebie wie, co jest dla niego dobre a po czym czuje się źle. Nie bądźmy masochistami – zmieńmy to, co nas wyniszcza. Nie pozwalajmy sobie dłużej cierpieć.

7 aspektów życia

Brian Tracy proponuje niesamowicie proste rozwiązania. Proste, ale wydaje mi się, że w naszym kręgu kulturowym trudne. Dużo od siebie wymagamy, czujemy presję innych osób, szukamy ścieżki do perfekcjonizmu, przy jednoczesnym braku troski o siebie samych. W momencie, kiedy stajemy się dorosłymi ludźmi odkrywamy jak bardzo rodzice nas chronili (czasami wręcz nad wyraz, ze szkodą). Znamy również przypadki, kiedy rodzice przyczynili się do powstania niskiego poczucia własnej wartości bardzo często podcinając skrzydła.

Przychodzi taki moment, kiedy musimy zająć się sami sobą – zatroszczyć się o siebie. I temu właśnie mają służyć te wskazówki.

1. POZYTYWNE MÓWIENIE DO SIEBIE

  • Stosowanie afirmacji (Lubię siebie. Mogę to zrobić. Czuję się wspaniale!)
  • Pozytywne komunikaty dotyczące siebie muszą być stosowane nawet w żartach (żadnego „ale ze mnie głupol”, „ja to nigdy nie myślę”, „znasz mnie, nie ogarniam tego”) bo nasz mózg nie rozróżnia żartu od prawdy. Sądzi, że tacy jesteśmy a to automatycznie prowadzi do odnajdywania przykładów właśnie na te, negatywne cechy.

2. pozytywne wizualizacjE

  • Niezależnie od tego, jak bardzo jest źle w naszym życiu musimy zobaczyć swoje cele jako już zrealizowane. Powinniśmy wyobrażać sobie nasze przyszłe życie w sposób idealny pod każdym względem. Nie analizować na ile się uda i co stanie na przeszkodzie. Po prostu wyobrazić je sobie w sposób idealny.

3. ludzie, ktÓrymi siĘ otaczasz

  • Te osoby przejmują kontrolę nad tym, jak zwracasz się do siebie i jakie obrazy wytwarzasz w umyśle na swój temat, bo powielasz ich sposób mówienia do ciebie.
  • Przejmujesz ich zachowanie i myśli, dlatego dobierz ich mądrze (to nie przypadek, że mówi się, że jesteś 5 osobami, z którymi najczęściej spędzasz czas).

4. Żywienie mentalne

  • Nasz umysł – a tym samym samopoczucie – zależy od tego, czym się odżywiasz i jakich treści mu dostarczasz. Wartościowe książki, artykuły, czasopisma i inspirujące historie budują, sprawiają, że czujesz się szczęśliwy. Kondycja twojego zdrowia psychicznego przekłada się nie tylko na zdrowie fizyczne, ale przede wszystkim na motywację do działania i osiągania celów.
  • Dodatkowo nasz mózg w momencie, gdy styka się z nowymi treściami uwalnia endorfiny (hormony szczęścia).

5. ciĄgŁy, nieustanny rozwÓj

  • Stanie w miejscu, trwanie bez określonych celów powoduje marazm. Zapadamy się w sobie, wycofujemy, uciekamy przed życiem, gubimy jego sens i zapadamy w depresję. Musimy się rozwijać, bo tak jest zaprogramowany nasz mózg. Bez takiego działania tracimy poczucie sensu instnienia.

6. nawyki zdrowotne

  • Zdrowa dieta ma wpływ na nasze myśli i uczucia. Najedzeni zdrowym jedzeniem dostarczamy ciału odpowiedniego paliwa by działało i myślało.
  • Zmęczenie czyni nas tchórzami – sprawia, że wycofujemy się z podjętych działań („Nie mam już siły”. „Nie chce mi się”. „Zrobię to jutro”). Dlatego trzeba zadbać o redukcję stresu i zmęczenia, spać odpowiednio długo by owe siły zregenerować.
  • Powinniśmy jeść zdrowo i z umiarem, regularnie ładować swoje baterie poprzez ruch.

7. pozytywne oczekiwania

  • Zjawisko samospełniającego się proroctwa zostało potwierdzone przez badania psychologiczne. To, czego się spodziewasz wydarzy się – dzięki twoim własnym krokom. Dlatego mając pozytywne oczekiwania pomożesz swojemu losowi.
  • Zwróć uwagę, że nikt tu nie mówi o założeniu na nos różowych okularów i ślepiej wierze w to, że będzie dobrze, ale założenie, że moje działania przyniosą pozytywne rezultaty.

 

Każdy z nas wie o wpływie wypoczynku na nasz organizm. Wiemy, że należy unikać toksycznych osób i szukać sposobu na swój własny rozwój. Żaden z tych punktów nie jest ani nowy, ani nawet przełomowy a jednak tak rzadko stosujemy więcej niż jeden z nich…

life-2048978_640

Paulina Wu

czytam, rysuję, tworzę, piję kawę, oglądam spadające gwiazdy, podróżuję, robię zdjęcia, uwielbiam herbatę jaśminową, psy, minimalizm i prostotę na zdjeciach... Żyję wzorkoffo i już!