Zadbaj o siebie!

Nigdy nie byłam specjalistą w dbaniu o siebie. Nie analizowałam tego, czego potrzebuje mój organizm, ani właściwie nie czytałam jego sygnałów. To zaniedbanie wynikało raczej z tego, że nie sądziłam, że potrzebuję czegoś więcej. Było mi wszystko co jem, co noszę, co się dzieje z moimi włosami, czy dobrze śpię, czy się odpowiednio dużo się ruszam. Nieszczególnie mnie to interesowało – zawsze miałam jakieś ważniejsze sprawy na głowie, np. wolałam czytać niż zastanawiać się nad składem szamponu do włosów i tego jak może na mnie wpływać. Aż do pewnego momentu w którym uświadomiłam sobie, że trzeba to zmienić. Oto 7 rzeczy, które możesz dla siebie zrobić. Zadbaj o siebie!

 

Tym dniem był dzień zwyczajnej wizyty u dentysty. Siedząc w poczekalni próbowałam uspokoić lekki stres wmawiając sobie, że ta wizyta to właśnie taka forma „dbania o siebie”. Jestem u dentysty, czekam na tą wizytę, bo chcę o siebie zadbać. Troszczę się o siebie, nie ma się czym denerwować – powtarzałam sobie w duchu. Ładnie to brzmiało, ale szczerze mówiąc nie stało za tym nic więcej – nawet się sobie dziwiłam, że czuję zdenerwowanie, bo podchodziłam do tej wizyty dość rutynowo. I nie byłoby w tym pewnie nic dziwnego gdyby nie sytuacja, która wydarzyła się dosłownie 15 minut później. Siedząc na fotelu usłyszałam słowa zbulwersowanej dentystki: „Boże, jak pani strasznie pękają usta, musi pani o siebie dbać! Nie wolno tak się zaniedbywać!”

Pani stomatolog ewidentnie się zdenerwowała a mnie wmurowało: to były dokładnie te same słowa, które wypowiedziałam chwilę wcześniej, ale tym razem brzmiały inaczej. Tym razem uwierzyłam.

 

Przecież wiedziałam, że trzeba o siebie dbać, ale czy cokolwiek robiłam w tym kierunku poza wmawianiem sobie, że rzeczywiście dbam? Mam wrażenie, ze od dzieciństwa mamy wokół siebie ludzi, którzy o nas dbają – kochających rodziców, babcie, nauczycielki w szkole, przyjaciółki, starsze rodzeństwo. Ale czy ktoś nas uczy dbania o siebie?

Nie jestem zwolenniczką zrzucania winy na kogokolwiek – trzeba wziąć odpowiedzialność za swoje życie w swoje własne ręce, ale może przyszedł czas by zacząć tego uczyć małe dzieci tak by wyrosły już tego nauczone?

Bo co to właściwie znaczy „dbać o siebie”?

Dać sobie miłość.

Dać sobie troskę.

Dać sobie cierpliwość i wyrozumiałość.

 

Potrafimy być dla siebie bardzo ostre, ranić się bardziej niż ranią nas inni, wymagać więcej i pracować ciężej. Dostarczamy sobie byle jakie jedzenie, byle jakie myśli, byle jakie oczekiwania i ta byle jakość wychodzi z nas bokiem. A jest tak wiele obszarów w których musimy o siebie zadbać.

 

zadbajosiebie

 

Co możesz dla siebie zrobić?

  1. Nakarm się

    Czym? Dobrymi myślami, dobrymi słowami, dobrymi treściami, znajdź swoje własne inspiracje, ale również nakarm się prawdziwym, zdrowym pokarmem – nie przetworzoną papką zrobioną w biegu pozbawioną wartości odżywczych.

  2. Odpocznij

    Daj sobie czas na sen, na relaks, na chwilę wyłączenia, poświęć 5 minut na medytację albo po prostu odłóż wszystko na bok i zanurz się w fotelu – odłącz na chwilę mózg.

  3. Bądź dla siebie wyrozumiała

    Masz prawo popełniać błędy. Nie uznawaj, że od razu jesteś najgorsza. Jest tak mało sytuacji, których nie można cofnąć, więc czemu chcesz się za nie ranić w nieskończoność? Po prostu je napraw. A jeśli się stało i nie ma guzika „wstecz” przełknij gorycz i idź dalej. Za jakiś czas nie będzie to miało najmniejszego znaczenia!

  4. Zadbaj o swoje ciało

    Wylecz je, napraw tam gdzie boli, zobacz czego mu trzeba i pomóż mu. Nie ignoruj jego sygnałów, bo inaczej w pewnym momencie samo przestanie działać – a wtedy możesz mieć pretensje tylko do siebie (ale też nie za długo, nie chodzi o to by się katować złymi myślami).

  5. Odkryj swoje pasje, poszerz zainteresowania, rozwijaj się

    Dostarczaj ciału chwile wytchnienia, ale nie zapomnij o przyjemności. Wiesz, że kiedy oglądamy piękno w naszym mózgu wytwarzają się endorfiny? Takie same jak w trakcie pochłaniania tabliczki czekolady czy intensywnych ćwiczeń. Życie nie może być tylko pracą. Znajdź sobie pasję nawet jeśli będzie niewielka i wyda się innym mało imponująca – ona ma pochłaniać Ciebie!

  6. Odkryj dobrych ludzi w swoim otoczeniu i ogranicz tych złych

    Nie na wszystkie relacje mamy wpływ, czasami musimy spotykać się z wampirami energetycznymi, ale nie oznacza to, że masz pozwolić im wysysać z siebie duszę. Wybierz tych z którymi chcesz spędzać czas, czujesz się przy nich dobrze i pozwól by napełniali Cię energią.

  7. Rób sobie prezenty

    Zasłużyłaś! Nie musi to być nic wielkiego, wystarczy drobiazg. I nie miej z tego powodu wyrzutów sumienia – czasami jedyną osobą, która może o nas zadbać, zatroszczyć się i ukochać jesteśmy my sami.

Potrafię być dla siebie bardzo surowa. Nie tylko oceniać się krytycznie, ale wręcz karać się negatywnymi myślami. Wiele od siebie wymagam i z jednej strony uważam, że to dość budujące, ale z drugiej mam poczucie jak nierealne oczekiwania sobie stawiam i że to ja sama jestem swoim najbardziej bezwzględnym sędzią. Ważne jednak by nie dopuszczać do siebie wszystkich myśli – trzeba poddawać je analizie.

 

Uważasz, że jesteś najgorsza? Ok, ale tak właściwie to czemu? Co takiego zrobiłaś? Czy są to zasłużone słowa? A może to co zrobiłaś nie jest aż tak istotne? Często w takich momentach okazuje się, że nie ma argumentów by to poprzeć i chodzi tylko o wyrzucenie z siebie żalu, o odreagowanie.

 

Tylko nie zrozum mnie źle. Nie mam na myśli tego żeby od jutra uznać, że jestem księżniczką, robię co chcę i nic więcej mnie już nie interesuje a cały świat ma się dostosować. Chodzi mi o życzliwość względem siebie, o pozytywny stosunek do swojego ciała i umysłu, o działanie z troską dla samego siebie. Bo w końcu kto ma o Ciebie zadbać jak nie Ty sama?

 

Czy jest coś jeszcze co można dopisać do tej listy:)?

Paulina Wu

czytam, rysuję, tworzę, piję kawę, oglądam spadające gwiazdy, podróżuję, robię zdjęcia, uwielbiam herbatę jaśminową, psy, minimalizm i prostotę na zdjeciach... Żyję wzorkoffo i już!