KONCENTRACJA – pomóż sobie wykonać każde zadanie!

Każde przerwanie wykonywanej czynności sprawia, że potrzebujemy co najmniej 15 minut by do niej wrócić. Niejednokrotnie nie uzyskamy już takiego samego poziomu koncentracji jak przed przerwą a często wybici nią z rytmu pracy nie dokończymy tego zadania. Co zrobić by nie tracić koncentracji? Jak zorganizować swoje miejsce pracy i nawyki by zrealizować każde zadanie?

Za jaką czynność byśmy się nie wzięli potrzebujemy odpowiedniego poziomu koncentracji by wykonać ją szybko i sprawnie (a czasami żeby ją w ogóle skończyć). Niestety, nasza codzienność wypełniona jest rozpraszaczami uwagi. Tysiące rzeczy dopraszających się o nasze działanie sprawia, że często gubimy cel zadania, wędrujemy po różnych stronach w internecie i ciągle sprawdzamy telefon – zamiast wykonać zadanie. Czujemy się zagubieni i rozkojarzeni, przerywamy zadanie, by nagle zrobić coś innego. I wydłużamy czas potrzebny na realizację pierwotnego, najważniejszego celu.

Czasami zupełnie nieświadomie wysyłamy sygnały sugerujące innym, że mogą nam przerwać. Nieodpowiednio ustawione biurko, pokazywanie, że jesteśmy na każde zawołanie, brak priorytetów sprawia, że sami budujemy przeszkody dla naszej koncentracji. Jak im zapobiegać? Jak wspomóc swoją koncentrację tak by dane zadanie zrealizować?

KONKRET!

1. ustal priorytety

Niby wszyscy wiemy, co chcemy zrobić, ale czy zdajemy sobie sprawę dlaczego? Czy naprawdę mamy świadomość jak bardzo coś jest dla nas ważne? Uznajemy, że musimy skoncentrować się na napisaniu pracy magisterskiej a włączamy serial. Chcemy zrealizować firmowy projekt a idziemy na kawę z koleżanką z działu. Zakładamy stronę, ale najpierw szukamy inspiracji błądząc po internecie zamiast uruchomić ją na serwerze. Słowiem: robimy wszystko by nie skoncentrować się na zadaniu.

Trzeba być ze sobą szczerym i stwierdzić jasno: dlaczego to zadanie jest dla mnie ważne? A jeśli jest kluczowe dla mojego rozwoju zawodowego lub szczęścia TO NIC INNEGO NIE MA PRAWA PIERWSZEŃSTWA. Nie dopuszczajmy żadnych innych zadań jako ważniejszych. Rozmowa z klientem, w przypadku, gdy jesteś handlowcem – powinna być ważniejsza od przerwy na papierosa.

Łatwiej będzie ci odmówić, kiedy będziesz wiedzieć co jest prawdziwym priorytetem.

2. ZAPLANUJ REALIZACJĘ

Zastanów się jak będzie wyglądać realizacja danego zadania przed jego wykonaniem. Czy zrobisz je rano czy po południu? Jeśli rano – to po jakich czynnościach? Jeśli wieczorem – to w którym momencie? Ma to służyć tylko i wyłącznie temu, by tak zaplanować dzień by ten ustalony moment mieć rzeczywiście WOLNY i nie rozpraszać go żadną inną czynnością.

Jeśli wiesz, że we wtorek rano będziesz pisać kolejny rozdział swojej książki to:

  • nie nastawiaj prania!
  • nie umawiaj się z przyjaciółką na kawę!
  • nie planuj zakupów!
  • nie sprzątaj mieszkania!
  • nie wymyślaj żadnej czynności, która zmusiłaby cię do oderwania się od komputera i pisania!!!

JEŚLI ZAPLANOWAŁAŚ DANĄ CZYNNOŚĆ NA TEN KONKRETNY MOMENT, TO NIE MA MOWY BY COKOLWIEK POZA SYTUACJĄ EKSTREMALNĄ CIĘ Z NIEJ ZWOLNIŁO.

3. Dostosuj otoczenie

Usuń rozpraszacze. Wszystko, co miałabyś ochotę sprzątnąć, przesunąć, poprawić, wynieść powinno być schowane. Najlepiej mieć przed sobą przestrzeń w postaci pustej ściany, która nie będzie nas rozpraszać. Tablice informacyjne, plakaty, zawieszki – wszystko na czym możemy zawiesić oko będzie nas tylko odciągać od pracy. Wyznacz przestrzeń, w której pracujesz i nie pozwól jej nikomu naruszać. Co za tym stoi?

  • Jeśli pracujesz w biurze z innymi osobami załóż na uszy słuchawki – niech to będzie dla innych znak, że w tym momencie nie wolno ci przeszkadzać. Nie musisz nawet słuchać muzyki – masz tylko oddzielić się od innych.
  • Jeśli masz swój gabinet to nie pracuj przy otwartych drzwiach – to znak dla innych, że mogą wejść i ci przerwać.
  • A jeśli musisz pracować przy otwartych drzwiach to ustaw biurko tak, by nie było cię widać dla osób przechodzących obok nich. W innym wypadku każdy automatycznie zatrzyma się na kilka minut w drzwiach by zamienić z tobą parę słów albo się przywitać. To całkowicie ludzki odruch.
  • Jeśli pracujesz w domu ustal z innymi domownikami, że kiedy siadasz przy danym, konkretnym biurku albo wchodzisz do swojego gabinetu nie wolno ci przerywać, bo pracujesz nad czymś ważnym. Ty również się tego trzymaj.
  • KLUCZOWE JEST INFORMOWANIE OTOCZENIA Z WYPRZEDZENIEM. Mów głośno kiedy nie wolno ci przerywać – podaj czas w którym nie wolno ci przeszkadzać. Pamiętaj: ignoruj wszystkie zaczepki. Jeśli sama nie będziesz traktować siebie i tego, co robisz poważnie to czemu inni mieliby to robić?

4. DZIAŁAJ!

Z góry ustal cykl pracy. Wyznacz sobie interwały, w czasie których nie skupiasz się na niczym innym tylko wykonaniu zadania. Ustal też przerwę, którą zrobisz sobie po tej konkretnej partii działania. (Ta technika realizacji zadań w blokach czasowych nazywa się POMODORO. Pisałam o niej więcej o tutaj.) Może to być cykl 40 minut pracy i 5 minut przerwy. Warto również skorzystać z timera. Ale pamiętaj: 5 minut przerwy nie może się zamienić w kwadrans przeglądania facebooka;) Trzymaj się swoich ustaleń.

  • Jeśli do wykonania zadania nie będziesz potrzebować internetu zablokuj do niego dostęp. Są specjalne programy, które umożliwiają blokadę konkretnych stron na konkretny czas. Ty wybierasz co jest ci potrzebne – resztę zablokuj.
  • Włącz tryb cichy w telefonie i… odwróć go do dołu ekranem. W ten sposób żaden sms ani połączenie nie oderwie cię od zadania. A oddzwonisz i odpiszesz w momencie, w którym skończysz zadanie – albo zrobisz sobie przerwę.
  • Cokolwiek nie przyjdzie ci do głowy – zanotuj to i ustal, że zajmiesz się tym później. Czasami wystarczy uwolnić głowę od tych uporczywych myśli by móc skoncentrować się na zadaniu. Świadomość, że zapisana rzecz nie zginie pozwala nam pracować spokojniej i wrócić do notatki we właściwym momencie.

o_1b12n87mf1ksf1o8ilsdi6l1v8c7_new

Paulina Wu

czytam, rysuję, tworzę, piję kawę, oglądam spadające gwiazdy, podróżuję, robię zdjęcia, uwielbiam herbatę jaśminową, psy, minimalizm i prostotę na zdjeciach... Żyję wzorkoffo i już!

  • A ja własnie mam tak, że lepiej mi się pracuje, jak mam różne drobne rozpraszacz i bodźce (no, chyba że jestem w coś naprawdę mocno wkręcona). Lubie jak ktoś coś napisze, jak poleci jakaś muzyka, jak ktoś przyjdzie i o coś zapyta… Niewykluczone, że moja wydajnosć przez to spada, ale praca w zupełnej ciszy to też nie dla mnie 🙂

    • Mój Narzeczony ma tak, że koncentruje się kiedy robi 5 rzeczy na raz. Coś leci w tle, gdzieś sobie „klika”, dodatkowo ma dwie rzeczy do zrobienia na raz i równocześnie je wykonuje. I najgorsze jest to, że teraz ma problem ze skupieniem, kiedy nie ma tylu bodźców. Mózg ciągle ich szuka.
      Ja mam wrażenie, że jak jest czegoś za dużo, to łatwo wpadamy w zdenerwowanie, jesteśmy rozdrażnieni i to napięcie nam przeszkadza w dobrym wykonaniu zadania. Później np. czytamy to, co napisaliśmy w tym szumie i brzmi to dziwnie. Ale każdy ma swoje metody:)

      • No własnie dokładnie tak jest, teraz jak ich nie mam to mózg ich szuka 🙂 Ma to swoje zalety, bo potrafię się skupić w publicznych miejscach, ale jednocześnie … miewam problemy z koncentracją, jakkolwiek niesprzecznie to brzmi xD

        • mama-na-swoim.pl

          Uff, to mi ulżyło bo mam podobnie. jako dziecko czytałam książkę i robiłam na drutach (nie musiałam patrzeć na palce, więc to nie przeszkadzało). Teraz do pracy (pisania) lubię muzykę. W kuchni jak gotuję to 3 dania na raz. Jedno danie to dla mnie strata czasu 🙂

  • Świetny post, podobają mi się konkretne rady. Ustalanie priorytetów ma według mnie ogromne znaczenie. Zawsze myślałam, że jestem taka super, bo potrafię robić wiele rzeczy na raz:), z perspektywy czasu stwierdzam, że jednak musiałam wtedy poświęcać na wykonanie zadań więcej czasu, niż gdybym robiło jedno po drugim. Oczywiście są pewne wyjątki, gdy warto robić dwie rzeczy jednocześnie, ale w pozostałych sytuacjach warto skupiać się tylko na jednym zadaniu, czego czasami wciąż się uczę. Post poleciłam u siebie na blogu:)