15 zdrowych nawyków – by żyło się lepiej!

Nie ma jednej, dobrej i prostej recepty na szczęście. Każdy z nas musi odkryć swój własny zestaw reguł, które poprawią jego samopoczucie i podniosą jakość życia. Mimo to w poszukiwaniach powinniśmy czerpać ze sprawdzonych rad, w myśl zasady, że jeśli coś spodobało się komuś bliskiemu albo znajomemu, to szanse, że ta rzecz nam się spodoba diametralnie rosną. Oto sprawdzone, podkreślane przez psychologów i badaczy metody wpływające na nasze samopoczucie. Zima daje nam się we znaki, jak w tym czasie nie wpaść w sidła złego nastroju? Wybierz chociaż 3 i przekształć je w nawyk, a wkrótce sobie podziękujesz.

ZDROWE NAWYKI

Temat nawyków wypełnił ostatnio moje myśli i życie, staram się je tak przeorganizować żeby czerpać z nich jak najwięcej. Mój Habit tracker został specjalnie zmodyfikowany i wypełniony nowymi zadaniami. Mówi się, że wystarczy 21 dni by wykształcić w sobie nowy nawyk. Wiem też, że potrzebna jest nagroda by mózg dążył do tego działania (wspominałam o tym już tutaj). Które nawyki mają największy wpływ na nasze życie? Które doskonalić? Od czego zacząć? To naprawdę elementarne zasady zmieniające jakość życia. 15 zdrowych nawyków by żyło ci się lepiej!

1. Myśl pozytywnie

Nasze nastawienie wpływa na obraz postrzegania dotykających nas wydarzeń i sytuacji. To jak odbierzesz sposób w jaki ktoś do ciebie mówi wpłynie na to jak zareagujesz. Nie pozwól by krytyczne myślenie wywoływało problemy tam, gdzie ich nie ma. Martw się dopiero, gdy problem zaistnieje i to wyłącznie przez chwilę – później zacznij szukać rozwiązania problemu. Zobacz jak wiele osób nie wychodzi poza narzekanie i zamartwianie się. Od takich osób się wręcz ucieka. Jest tak mało sytuacji, na które naprawdę nie mamy wpływu i nie możemy ich rozwiązać – nie dokładaj ich sobie na zapas niepotrzebnie.

2. Pij więcej wody

8 szklanek wody dziennie jest niezbędnych by nawodnić organizm, w tym również te komórki, które ciało zostawia do nawodnienia na sam koniec – czyli komórki skóry. Jesteś senny? Zmęczony? Najpewniej odwodniony! To samo dotyczy głodu. Najczęściej okazuje się, że nie jesteśmy głodni a jedynie odwodnieni. Pamiętaj by pić nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia – organizm chce płynów dopiero wtedy, gdy jest już odwodniony. Ustaw sobie kubek w zasięgu wzroku i pilnuj by go napełniać jak tylko się skończy. Pij małymi łykami inaczej organizm nie zatrzyma wody w ciele.

3. Wstawaj wcześniej

acha1Zawsze wydawało mi się, że lubię sobie pospać, ale tak naprawdę spanie do godziny 9.00 – 10.00 powodowało większe zmęczenie niż jak zrywałam się o 7.00. Wczesne wstawanie pozwala wykonać więcej zadań i zmobilizować się do ich realizacji. Wielokrotnie okazywało się, że poranne wstawanie daje mi czas niezbędny na to, czego nie mieściłam w grafiku, pozwala wypić poranną kawę w stanie relaksu i przygotować się przed wyjściem do pracy bez chaosu i zabiegania. Najtrudniejszy jest tak naprawdę tylko moment podniesienia się z łóżka – kiedy już to zrobisz ciało znajduje w sobie energię do działania.

4. Kładź się wcześnie spać

Tylko położenie się wcześnie spać zapewnia optymalną liczbę przespanych godzin i JAKOŚĆ snu. Wbrew temu, co może nam się wydawać badacze już dawno doszli do wniosku, że najlepszy jest sen w przedziale między godziną 21.00 a 23.00. Spanie w tym czasie daje ci gwarancję dobrej regeneracji organizmu, nawet jeśli na drugi dzień wstaniesz wcześnie rano. Poza tym wykonywanie zadań resztkami sił, bez skupienia i zrozumienia mija się z celem, bo rano najpewniej większość z tego, co zostało będzie musiało przejść poprawki. Po co tracić 2 razy czas na to samo zadanie? Już dawno zauważyłam, że czytanie o określonej porze traci sens, bo tekst przestaje być dla mnie zrozumiały i wracam do niego wielokrotnie. Trzeba słuchać swojego organizmu.

5. Ćwicz regularnie 

Sprawne ciało to lepsze samopoczucie, kondycja, umiejętność dostosowywania się do trudności dnia powszedniego i lepsza samoocena. Dużo łatwiej utrzymać je w ryzach jeśli wybierzemy sobie stały zestaw ćwiczeń i będziemy się im oddawać w określone dni. To nie tylko pozwoli ci dłużej zachować młodość i pogodę ducha, ale przede wszystkim zdrowie. Chcesz dołączyć do grona pań siedzących na ławeczkach i licytujących się, którą i co bardziej boli?

6. Spędzaj czas na świeżym powietrzu

Człowiek jest częścią natury i niezależnie od tego, że żyjemy w społeczeństwie swoje siły regenerujemy na jej łonie. Nic nie działa na nas tak oczyszczająco i ożywczo jak spacer na świeżym powietrzu, możliwość pogapienia się w gwiazdy albo wsłuchania w szum lasu. Odcinając się od tej części naszej osobowości pozbawiamy się tlenu, zamykamy w klatce codzienności, czujemy, że się dusimy. Wyjście na zewnątrz jest nie tylko relaksujące, bo pozwala odciąć się od problemów, ale też pomaga odnaleźć swoje miejsce w tym ogromnym wszechświecie.

7. Medytuj

To temat dość kontrowersyjny, bo kojarzący się chyba tylko i wyłącznie z jogą. A mamy przecież medytację chrześcijańską, w której rozważamy główne prawdy wiary i po prostu „słuchamy” Boga. Medytowanie – czyli trwanie w stanie świadomości w oderwaniu od nawału myśli przetaczających się przez naszą głowę – ma zbawienny wpływ na nasze ciało i mózg. 10 minut dziennie wystarczy by obniżyć ciśnienie i wzmocnić naszą odporność na stres, rozluźnić mięśnie, wzmocnić głęboki oddech, przygotować się do dnia. To również czas na odcięcie się od dręczących nas problemów.

8. Więcej czytaj

Nie ma takiego problemu, którego rozwiązania nie znaleźlibyśmy w książkach. Chociaż wydaje nam się, że jesteśmy wyjątkowi, to jednak każdy z nas jest do siebie podobny i przeżywa podobne problemy. Bardzo często ich rozwiązania zostały już gdzieś opisane. Szukajmy ich!

9. Rób listy zadań i wyznaczaj sobie dobre cele

Człowiek nie jest po to by egzystować, ale by się rozwijać, szukać, działać. Po to dostaliśmy świadomy rozum, by nie zastygać w swoich schematach, tylko wyciągać z tego życia jak najwięcej. Jeśli szczytem twoim marzeń jest praca o 9.00 do 17.00 – taka, w której nikogo nie lubisz, łącznie z tym, co robisz to jedyne co się ciśnie na usta to: zrób coś z tym! Wyznaczaj sobie kolejne stopnie rozwoju. Chłoń życie i bądź szczęśliwy! Szukaj przygód. Szukaj – a nie czekaj aż same na ciebie spadną. Wyznaczaj sobie małe cele a później je realizuj.

10. Zjadaj zdrowe śniadania

Pisano o tym chyba setki razy a ludzie wciąż ten fakt ignorują. Jedząc śniadanie podkręcasz swój metabolizm, sprawiasz, że ciało od razu zaczyna spalać zbędne kalorie. Czym szybciej to zrobisz, tym więcej masz dnia na ich spalenie. Co więcej: dostajesz energię na poranek i żadne, szczególnie to duże zadanie nie jest ci straszne. A ci co stosują technikę „zjedz tą żabę” (pisałam o tym tutaj) wykonywania zadań wiedzą, że energia jest potrzebna.

11. Próbuj nowych rzeczy

Może odkryjesz swoją pasję? Może znajdziesz to, co chcesz w życiu robić? Może stwierdzisz, że masz fantastyczny dar, którego nie widziałaś w sobie wcześniej? Może zawrzesz nowe, cenne znajomości? Tylko próbując nowych rzeczy mamy szansę skosztować różnych, nowych aspektów życia. Siedząc w miejscu i czekając aż samo spadnie z nieba nic się nie zmieni. A nawet jeśli nic pasjonującego nie znajdziemy będziemy bogatsi o nowe doświadczenia.

12. Odmawiaj

acha1Jeśli nie powiesz „nie” – ktoś inny powie ci, co masz zrobić. Pisałam już o esencjaliźmie i głęboko wierzę w to, że jeśli pewnym osobom czy sytuacjom nie powiemy „dość”, to zużyją całą naszą energię i radość, motywację do działania na coś, czego wcale nie chcemy robić. Sami musimy określać nasze priorytety i działać zgodnie z nimi. Jeśli nie mówisz „nie” to skąd masz wiedzieć, co jest dla ciebie ważne? Jak masz pokazać innym swoje priorytety? „Nie” pozwala zachować czas na to co najistotniejsze w twoim życiu.

13. Zacznij prowadzić dziennik

Porównuję tą czynność do medytacji. Przelanie na papier naszych odczuć, wątpliwości, rozterek czy złości pozwala o nich zapomnieć w codzienności. Od jakiegoś czasu staram się regularnie notować wszystko, co przychodzi mi do głowy w dzienniku i sama po sobie zauważam, jak mało rzeczy męczy mnie w mojej codzienności. Ktoś mógłby powiedzieć, że to samo możemy zrobić zwierzając się przyjacielowi. To prawda, ale badania dowiodły, że dzieląc się z kimś złością tylko podkręcamy naszą złość. To z nas nie uchodzi – to się odnawia. Odwrotnie jest z dziennikiem – co w nim zapiszemy zostaje w nim – nie w nas.

14. Odgruzuj, odnów, uporządkuj

Porządek wokół ciebie to porządek w innych sferach życia, więcej miejsca na przemyślenia i rozwój. Mając zagracone otoczenie skupiamy się tylko na tym, co jeszcze musimy sprzątnąć, co oddać do naprawy, co zrobić z rzeczami, których mamy za dużo, co z tymi, których nie lubimy… Przedmioty ciągle zajmują nam głowę! Dlatego uporządkowanie przestrzeni sprawi, że zyskasz czas na rzeczy ważne. Przestaniesz też wymyślać preteksty – bo nie oszukujmy się, ale w sytuacjach kiedy powinniśmy zrobić coś ważnego sterta prania jest bardzo łatwą wymówką by tego nie zrobić;))

15. Zadbaj o relacje

Często w momencie ogromnych zmian w naszym życiu, takich jak pojawienie dziecka czy zbudowanie nowego związku zapominamy o znajomych. Relacje topnieją i w pewnym momencie życia, najczęściej kiedy zostajemy sami uświadamiamy sobie, że zaniedbaliśmy naszych przyjaciół. Badania dowiodły, że ludzie mający wielu znajomych żyją dłużej, sekret ich długowieczności tkwi w dzieleniu się radościami i smutkami z bliskimi.

***

Zaraz posypią się gromy, że te punkty szczęścia nie dają. Owszem, same w sobie nic nie przyniosą, nie odpowiadają za nasze szczęście – to my sami za nie odpowiadamy. Ale wprowadzając je w życie zyskujemy radość, energię, ciekawe doświadczenia i różnorodność. Dlatego warto spróbować;)

Paulina Wu

czytam, rysuję, tworzę, piję kawę, oglądam spadające gwiazdy, podróżuję, robię zdjęcia, uwielbiam herbatę jaśminową, psy, minimalizm i prostotę na zdjeciach... Żyję wzorkoffo i już!